
Evidence of Russia-Linked Influence
Operations in Africa

Shelby Grossman, Daniel Bush, and Renée DiResta
Stanford Internet Observatory

October 29, 2019

Contents

1 Executive Summary 2

2 Activities Targeting Libya 3

3 Activities Targeting Sudan 14

4 Activities Targeting Central African Republic 21

5 Activities Targeting Madagascar 33

6 Activities Targeting Mozambique 38

7 Activities Targeting Democratic Republic of Congo 42

8 Conclusion 53

9 Appendix: Links to Archived Pages 54

1



1 Executive Summary

Russia’s global strategy for reasserting itself as a geopolitical superpower
has led to an increased presence in Africa, where it has broadened efforts to
shape the continent’s politics and pursue new economic opportunities to allay
the effects of sanctions. While the presence of Russian military instructors
and paramilitary groups in Libya and the Central African Republic is well
documented, there is emerging evidence that Russian-linked companies are
now active in the information space as well. Yevgeny Prigozhin, the oligarch
perhaps best known for running the Internet Research Agency, is central to
this expansion.

In this post we identify a Facebook operation attributed to entities tied to
Prigozhin – including, it appears, the Wagner Group, a Russian organization
that has served as a private military contractor in several African countries.
The first allusion to a social media influence operation tied to Prigozhin
stemmed from Daily Beast reporting and a document shared with us by the
Dossier Center that suggested the existence of a cluster of Facebook Pages tied
to the Wagner Group. We identified an initial cluster of Pages which targeted
Libya, and shared the find with the Facebook Threat Intel team.

Facebook subsequently provided us with data on two related networks
that they had been investigating previously. These networks have been tar-
geting the Central African Republic, the Democratic Republic of the Congo,
Madagascar, Mozambique, and Sudan, and included "news" Pages and web-
sites, and Pages purporting to belong to political parties as well as a specific
politician. The part of the operation we analyzed included 7 Instagram ac-
counts and 73 Facebook Pages. 1.72 million people liked the Facebook Pages,
though we note that some of these likes are possibly the same person across
multiple Pages. The Page managers were quite active; in October 2019 alone
there were 8,900 posts.

2

https://carnegieendowment.org/2017/12/14/return-of-global-russia-analytical-framework-pub-75003
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/leaked-documents-reveal-russian-effort-to-exert-influence-in-africa
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/leaked-documents-reveal-russian-effort-to-exert-influence-in-africa
https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm787
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1060586X.2019.1591142
https://www.thedailybeast.com/russias-wagner-mercenaries-have-moved-into-libya-good-luck-with-that
https://dossier.center/


2 Activities Targeting Libya

In September 2019 the Daily Beast reported that the Wagner Group had created
Facebook Pages targeting Libyans. The Dossier Center shared with us the
internal Wagner Group document that made this claim. The document stated
that as of March 2019, "the company" (the word Wagner employees use to
refer to their firm) had created 12 Libyan groups on Facebook that focused
on 1) supporting Saif al-Islam Gaddafi, 2) news pages for the main regions of
Libya, and 3) supporting Haftar.

Wagner is a complex entity. Although presumed to be founded by Dmitri
Utkin, a former lieutenant colonel in Russia’s special forces, there are vary-
ing beliefs about ownership and control of the organization; some believe
that it is less a mercenary organization than a semi-state force connected to
Russia’s Main Intelligence Directorate (GRU). Wagner’s physical presence
in Africa has been widely reported on, particularly in Sudan and Central
African Republic. Its soldiers have also been deployed to protect political
consultants sent to engage in election-related activities in support of preferred
candidates in several countries, including Libya and Madagascar. Reports
suggest that Wagner Group is supporting strongman Khalifa Haftar’s Libyan
National Army militarily as he fights to seize Tripoli from an internationally
recognized government. The Russian government has been supportive of
Haftar, receiving him in Moscow and supplying his army with technicians to
upgrade Soviet-era munitions. Our analysis of Pages targeting Libya provides
one of the first known assessments of its apparent expansion into online social
influence campaigns.

Similar to its actions elsewhere in Africa – such as its involvement in
Madagascar – the Wagner Group seems to be hedging its bets by supporting
multiple candidates. The Pages we reviewed indicate, in support of prior
reporting, that Russia is also supporting Saif al-Islam Gaddafi – Muammar
Gaddafi’s son, and another possible presidential candidate. (For more back-
ground on Libya, see the Internet Observatory’s scene setter from October 2,
2019.) All of the Pages had administrators in Egypt, along with at least one
additional administrator in another country.

3

https://www.thedailybeast.com/russias-wagner-mercenaries-have-moved-into-libya-good-luck-with-that
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1060586X.2019.1591142
https://carnegieendowment.org/2019/07/08/putin-s-not-so-secret-mercenaries-patronage-geopolitics-and-wagner-group-pub-79442
https://www.nytimes.com/2019/03/31/world/africa/russia-military-africa.html
https://www.nytimes.com/2019/03/31/world/africa/russia-military-africa.html
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-25/-putin-s-chef-deploys-mercenaries-to-libya-in-latest-adventure
https://www.bbc.com/news/av/world-africa-47830161/did-russia-meddle-in-magadascar-s-election
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-25/-putin-s-chef-deploys-mercenaries-to-libya-in-latest-adventure
https://www.reuters.com/article/us-russia-libya-haftar-idUSKCN1NC2OB
https://foreignpolicy.com/2017/09/14/inside-putins-libyan-power-play/
https://www.bbc.com/news/video_and_audio/headlines/47830161/did-russia-meddle-in-magadascar-s-election
https://www.bbc.com/news/video_and_audio/headlines/47830161/did-russia-meddle-in-magadascar-s-election
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-20/russia-has-a-plan-for-libya-another-qaddafi
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-20/russia-has-a-plan-for-libya-another-qaddafi
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-20/russia-has-a-plan-for-libya-another-qaddafi
https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/libya-scene-setter
https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/libya-scene-setter


Figure 1: Wagner Group document shared by the Dossier Center

Figure 2: Posting information for Libya Pages

The document included an example post from a Page called ú



	
¯ @

	
Y

�
®Ë @ AJ
�. J
Ë

("Libya Gaddafi"). The post was a photo of Muammar Gaddafi, overlaid on an
outline of Libya. The document described the post as a "Patriotic post about

4



the best time for the Motherland." We found the ú



	
¯ @

	
Y

�
®Ë @ AJ
�. J
Ë Page on Facebook.

It was created on December 25, 2018 as a "Journalist" Page. It had five Page
managers based in Egypt and one based in Italy. Its multiple daily posts
typically shared older images of Gaddafi and memes featuring his son. Posts
had moderate engagement, with a typical post receiving 100 to 300 likes and a
handful of comments and shares.

Figure 3: The "Libya Gaddafi" Page

2.1 Identifying and Assessing Other Pages

We then identified 10 additional Pages that we attributed to the same opera-
tional cluster. Facebook confirmed this attribution. This operational cluster is
marked by the following characteristics:

• All Pages had similar (in many cases identical) creation dates. Six of the
Pages were created on December 25, 2018, two on December 30, 2018,
two on January 20, 2019, and one on January 22, 2019.

• All Pages but one listed "Journalist" in the About section. Ten of 11
About sections were otherwise empty; one Page ("Libya Forever") also

5



included the phrase "YK.



CË AJ
�. J
Ë

	QªË@ AJ
�. J
Ë
	á£ñË@ AJ
�. J
Ë Ð



B@ AJ
�. J
Ë" ("Libya

mother Libya, the homeland of Libya, the pride of Libya forever").
• There was a consistent administration pattern across the 11 Pages. For

each Page, the majority of Page Managers (typically five to seven) were
located in Egypt, and at least one additional manager was in another
country, but no managers were in Libya – despite the fact that all claimed
to be Libyan Pages. Two Pages, "Fezzan News Network" and "Libya
News Network," had more than 14 Page Managers seemingly spread
out across seven or more countries.

• Approximately 200 posts were cross-posted verbatim across the cluster
of Pages.

• Suspicious follower growth marked by at least four surges in Page likes,
on a timeline that was consistent across Pages. See Figure 5.

• Consistent post timing and frequency. Most Pages posted at least twice
a day, on most days.

●●●●● ● ●●●●●●●●● ●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●● ● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●● ●●●●● ●● ●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●

●● ● ●●● ● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●

●●●●●●●●●●● ●● ●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●● ● ●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

● ●●●●●●●●●● ●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●● ●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

Haftar Tripoli offensive

Cyrenaica News Network

Falcons of the Conqueror

Fezzan News Network

Knights of Libya

Libya First

Libya Gaddafi

Libya Libya

Libya News Network

Libyan National People

Tripoli News Network

Voice of Libya

Jan Apr Jul Oct
Date of Post (2019)

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

Libya

Figure 4: Frequency of posting across the 11 Facebook Pages. The Pages are
remarkable for their high frequency of posting – in recent months, many Pages
post about five times a day, sometimes with paragraphs of text and original
memes. Source: CrowdTangle

6



Figure 5: Total number of individuals who liked each Page (as opposed to
posts on a Page) from December 2018 through September 2019. We do not
include "Libyan National People," "Falcons of the Conqueror," and "Voice of
Libya" because data was unavailable for these three Pages The top line is
"Libya Gaddafi." Source: CrowdTangle

2.2 Pro-Khalifa Haftar Pages

Four of the Pages we reviewed supported Haftar. A J
�. J
 Ë
	
àA�Q

	
¯ ("Knights of

Libya") was unique in that it stopped posting in July. The other three were
Bð



@ AJ
�. J
Ë ("Libya First" — the name and profile photo appear to be stolen from

this Page),ú


æ
.
J
ÊË @ ú




	
æ£ñË@ I. ª

�
�Ë@ ("Libyan National People"), YK.



CË AJ
�. J
Ë("Libya

Forever"), and AJ
�. J
Ë
�

Hñ� ("Voice of Libya").
The five Pages posted similar content: they extolled Haftar’s military con-

quests, provided military updates from Libyan National Army press confer-
ences, shared pro-Haftar poetry, pushed anti-Qatar and anti-Turkey narratives
(two governments allied with the Government of National Accord), and sug-

7

https://www.facebook.com/libya.first.page/


gested that the Government of National Accord was supporting the Muslim
Brotherhood.

Figure 6: Example post from "Knights of Libya" on April 5, 2019, one day
after the start of Haftar’s Tripoli offensive. The text, written from Haftar’s
perspective, notes he will persist through even difficult conditions.

2.3 Pro-Saif al-Islam Gaddafi Pages

The next set of Pages were Muammar Gaddafi nostalgia Pages that intermit-
tently threw in posts intended to bolster his son’s political prospects. This set

of Pages included the one discussed above, "Libya Gaddafi," and also Pñ
�
®�

l�
�
'A

	
® Ë @ ("Falcons of the Conqueror"). The two Pages are almost identical in

messaging, but generally shared unique content. They primarily shared old
photos of Gaddafi and claimed that everything was better under his rule.

8



One post said (translated from Arabic): "A leader with a future view of the
situation knew that those we see today fighting over power are not worthy
of governance but looting and corruption." Not everyone engaged positively
with the Page content; one user wrote that "it looks like you never lived in
Libya under Gaddafi, otherwise you wouldn’t post these imaginary things"
(translated and summarized).

Figure 7: Post from the "Libya Gaddafi" Page on September 26, 2019. The
bullet points highlight all of the things that were great about Gaddafi’s rule,
such as free healthcare.

A typical post supportive of Saif might have text that says "Dr. Saif Islam,
President of Libya" with a photo of Saif.

9



Figure 8: A post supportive of Saif al-Islam Gaddafi. Post is from the "Libya
Gaddafi" Page on September 29, 2019.

Though less focused on modern political issues than the other Pages, posts
on these Pages occasionally touched on these debates, for example posting
this seemingly original meme suggesting that the internationally recognized
Prime Minister’s time is running out:

Figure 9: This graphic was posted on "Falcons of the Conqueror" on September
9, 2019.

2.4 Regional News Pages

As in other Russia-affiliated influence operations (see below), four of the
Pages were set up as "news networks": "Libya News Network," "Fezzan News
Network," "Cyrenaica News Network," and "Tripoli News Network." (The last

10



three correspond to the three historic provinces of Libya.)

Figure 10: The "Fezzan News Network" Page. As of October 28, 2019 all four
"news networks" were still active.

These Pages, three of which were created on December 25, 2018 (the fourth,
"Cyrenaica News Network," was created on December 30), posted on average
more than twice daily. As of October 28, they all had between 30,000 and
50,000 followers.

A typical post on the mimic news Pages consisted of a photo – often
of military equipment, or of a political or military figure – followed by a
brief description of some action or political commentary. Although they
purported to be news organizations, they very rarely posted links to sources
or content outside of Facebook. While they did not typically display the
overt partisanship we find on the pro-Haftar or Gaddafi-nostalgia Pages, these
Pages nevertheless had a distinct anti-Government of National Accord slant.
The Pages appear to have changed in tone over time, tending to move from
more neutral content at the beginning of 2019 to more stridently pro-Haftar
content as the year went on.

The first post on the "Tripoli News Network Page," for example, simply
relayed the United Nations’ call for an end to the conflict in Libya:

11



Figure 11: A post on "Tripoli News Network" reporting the UN’s call for an
end to the conflict in Libya.

Later in the year, the Page frequently posted content that was highly critical
of Turkey (an ally of the Government of National Accord):

Figure 12: A post on "Tripoli News Network" criticizing Turkey for intervening
in Libyan affairs and attempting to create a Turkish zone of influence in North
Africa.

Initial analysis suggests that these Pages changed course regularly in
response to current events and did not stick rigidly to any single topic. Further
analysis of their content might reveal other trends.

12



2.5 Instagram Account

There was a personal Instagram account associated with these Libya Facebook
Pages. The individual is associated with a social media firm that provides web
development and digital marketing services. While the website for what ap-
pears to belong to the person’s company is down, a Facebook Page, YouTube
channel, Udemy courses, a Medium account, and a GitHub page remain. It
seems possible that this individual or their firm managed the Libya Face-
book Pages; we have chosen not to reveal their name for privacy reasons.
This appears to be a person from the region, suggesting that Wagner may
have subcontracted to create a degree of deniability and obfuscation in their
operation.

2.6 Takeaways

These 11 Pages published content that was in consistent alignment with Rus-
sia’s foreign-policy aims in Libya. They served as boosters for Khalifa Haftar
and Saif al-Islam Gaddafi, two political figures whom Russia has supported,
and disparaged the Government of National Accord in Tripoli. To this end,
these Pages generated and shared ideologically charged content while pur-
porting to be reliable news sources. This content was consistent in form across
Pages and, in many cases, shifted with current events. Finally, despite the
fact that most of the Page managers were based in Egypt, these Pages were
intended to appear local and to influence Libyans’ impressions of the conflict
in their country, and of Haftar and Saif Gaddafi in particular.

13



3 Activities Targeting Sudan

Wagner is known to have provided military training in Sudan since 2017,
and Prigozhin has received mining rights in Sudan. In terms of social media
activity, we see Prigozhin-linked entities creating news Pages, several of
which have associated news websites, along with "news" Pages for the two
most recent governing councils in Sudan, and purportedly official Pages
for two political parties. We note that Facebook investigated three of the
Sudan Pages – "Mahdi does not Agree," "Sudan is Complete (or Perfect)," and
"Sovereign Council News" – as part of a larger cluster including the CAR, DRC,
Madagascar, and Mozambique Pages. The rest of the Sudan Pages are part of
their own distinct investigation. We also note that the bulk of the Sudan Pages
may not be part of a unified strategy – rather some of the Pages may have
been compromised, or were simply operated by individuals who operated
other Pages that Facebook attributed to inauthentic activity.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●

●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●● ●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ● ● ● ● ● ● ●● ● ●●●●●● ●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●● ●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●● ●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

coup

protests over bread prices

Darfur Urgent (translated)

DM évents

Federal Movement Party (translated)

Khartoum Diary (translated)

Khartoum Star

Mahdi does not Agree (translated)

Military News (translated)

My News Network (translated)

Radio Africa

Radio Africa−political in sudan

Radio Africa−politics

Radio Africa−social live

Radio Africa−sport

Radio Africa−Sudan

Royal Crew news

Sovereign Council News (translated)

Star of Khartoum (translated)

SUDAN DAILY

Sudan Daily (translated)

Sudan is Complete (translated)

Sudan with Other Eyes (translated)

Sudanese Liberal Party (translated)

The Nile Echo (translated)

2016 2018 2020
Date of Post

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

Sudan

Figure 13: Posting frequency

For context, on April 11, 2019, following protests, former President Omar
al-Bashir was deposed in a coup that brought a Transitional Military Council to
power. This Council responded brutally to peaceful sit-ins, losing the support
of its foreign backers. On August 20, 2019 the Sovereign Council of Sudan
took power. This Council comprises individuals appointed by both the protest
groups and the military.

14

https://carnegieendowment.org/2019/07/08/putin-s-not-so-secret-mercenaries-patronage-geopolitics-and-wagner-group-pub-79442
https://carnegieendowment.org/2019/07/08/putin-s-not-so-secret-mercenaries-patronage-geopolitics-and-wagner-group-pub-79442


Figure 14: Posting information for Sudan Pages

3.1 News Pages

Most of the news Pages were created between August and October 2018, before
the coup, and many were actively posting as of October 2019, and beginning
to expand their presence to other social media platforms like Twitter. That
Pages remained active and supportive of governments across regime changes
suggests the Pages were not working in service of any particular politician.
Five of the Pages were tied to one of three news websites. These included
two Khartoum Star Pages (tied to khartoumstar.com), two Sudan Daily Pages
(sudandaily.org, in both English and Arabic; there is also a suspended Twitter
account), and a Page and Group for Shabatky News (tied to shabaktynews.net,
now defunct; archived version). None of the Sudan news sites had ads –
indeed this is true for all of the news sites discussed in this post.

15

http://khartoumstar.com/
https://sudandaily.org/
https://twitter.com/SudanDaily_AR?fbclid=IwAR2QKp6oRmY_MeD0xpFrrVP8hgnkuEhhFMay5bcOZJEwdVcM5les6lrVgms
https://twitter.com/SudanDaily_AR?fbclid=IwAR2QKp6oRmY_MeD0xpFrrVP8hgnkuEhhFMay5bcOZJEwdVcM5les6lrVgms
http://web.archive.org/web/20190403011154/http://shabaktynews.net/


The sites were generally supportive of whatever government was in power
in the moment, and supportive of Russia. Sudan Daily frequently shared Sput-
nik stories. Its bias would occasionally become very visible, for example with
this Khartoum Star anti-protester story, or this Sudan Daily article titled "Oil,
diamonds, and nuclear power: Russia eyes Africa business," which discussed
Russia’s great expertise in managing the extraction of these resources. But in
general, the bias on these sites was subtle, and often they read like news sites
that simply were not adversarial with the government.

Figure 15: A June 29, 2019 Khartoum Star article that repeats a Transitional
Military Council statement noting that the forces of the Declaration of Free-
dom and Change (a January declaration calling on Bashir to step down) are
responsible for any material or human damage caused by the planned March
of Millions, a protest that occurred on June 30, where at least seven protesters
were killed.

The Pages and sites emphasized their neutrality. A Sudan Daily Facebook
Page claimed to be "carried out by a group of independent Sudanese jour-
nalists, without affiliation to anybody, party or tribe. We are committed to
credibility, professionalism and objectivity, as well as ethical journalism in our
work and standards of journalism" (translated). The Khartoum Star claimed
to cover "news related to Sudan and the world in a neutral and professional
manner."

There appears to have been a real effort to build up Khartoum Star as a
news site. A job posting in May suggests they were hiring four Arabic speak-
ing reporters and four English speaking reporters. Several of the Radio Africa
Facebook Pages discussed below linked to khartoumstar.com. It has a What-
sApp and Telegram group, an Instagram account, and perhaps a suspended
Twitter account.

16

https://khartoumstar.com/en/2019/05/16/suspended-negotiation/
https://sudandaily.org/en/2019/10/19/oil-diamonds-and-nuclear-power-russia-eyes-africa-business/
https://bit.ly/332dhNS
https://chat.whatsapp.com/Kp90ul4s66XH7WKLE40XM8
https://chat.whatsapp.com/Kp90ul4s66XH7WKLE40XM8
https://t.me/khartoumstar
https://www.instagram.com/khartoum_star/
https://twitter.com/khartoumstar
https://twitter.com/khartoumstar


Figure 16: Sample post from the English "Khartoum Star" Facebook Page

The largest cluster of Sudan Pages had the word Radio in the Page title.
These include Radio Africa, the largest, with about 356,560 followers. These
Pages were ostensibly news Pages, in one case describing itself as follows:
"Radio Africa is an independent platform for Sudanese media students and
journalists to echo events with a different vision" (translated). The Pages
had similar slants to the websites discussed above, acting as government
mouthpieces for whatever government is in power, though rarely linking to
any website. The main Radio Africa Page posted 14,044 times since May 2018
– about 28 times per day, and had moderate engagement, sometimes getting
several hundreds of likes on a post. Several of the Radio Pages linked to the
main Radio Africa Twitter handle, which was only started in October 2019.
There is also a Telegram channel, with 146 members.

Figure 17: The "Radio Africa" Page

17

https://twitter.com/RadioAfrica5?fbclid=IwAR3f2MVfBfTee8WT18X9bOLM4tNOc6stS-Li5eYN-f5L816_OR-v96jeSDg
https://twitter.com/RadioAfrica5?fbclid=IwAR3f2MVfBfTee8WT18X9bOLM4tNOc6stS-Li5eYN-f5L816_OR-v96jeSDg
https://twitter.com/RadioAfrica5?fbclid=IwAR3f2MVfBfTee8WT18X9bOLM4tNOc6stS-Li5eYN-f5L816_OR-v96jeSDg
https://t.me/RadioAfrica1


Figure 18: Sample "Radio Africa" post, with typical engagement. This post is
announcing the reshuffling of an Education Ministry post.

3.2 Political Pages

We reviewed several Pages that – at least at first glance – appeared to be govern-
ment entities or parties. For example facebook.com/Transitionalmilitarycouncil,
which was created on April 16, 2019, around the time this Council was created.

The Page name was ø



Qº�ªË@ �Êj. ÖÏ @ PAJ.
	

k


@ (Junta News) until September 19,

2019, when its name changed to ø



Qº�ªË@ PAJ.
	

k


@ (Military News). The TMC

stepped down in August 2019. The Page says it is "an independent news page
that cares about Sudan’s Transitional Military Council." Under the TMC, and
up to October 2019, this Page served to present government news.

18



Figure 19: The Page facebook.com/Transitionalmilitarycouncil

Another Page in this category was �
éK
XAm�

�
'B@

�
é»QmÌ'@ H.

	Qk (translated to either
the Federal Movement Party or the Unionist Movement Party), which was cre-
ated on April 22, 2019, and last posted one day later. Like the Malagasy mining
Page (see below), this Page had just 1 follower, and seems to have copied a sim-
ilar site created several years earlier, sharing a profile photo and Page Name
with this Page. Another Page was facebook.com/LIBERALPARTYOFSU cre-
ated on April 22, 2019. It also had just a handful of followers, and looked
similar to an older Page. It seemed to have posted the same types of news
as the other Pages. Last, there was a Page called Sovereign Council News,
created on August 15, 2019, just a few days before this Council took power.

19

https://www.facebook.com/ump99/
https://www.facebook.com/ldps.org/


Figure 20: The Page facebook.com/LIBERALPARTYOFSU

Figure 21: The Page ø



XAJ
�Ë@ �Êj. ÖÏ @ PAJ.
	

k


@ ("Sovereign Council News").

3.3 Additional Content

One Page that stands out for an unusual posting pattern (see Figure 13) is
Royal Crew News. This is the Sudan site that has been in existence the longest,
and we are unsure exactly what its purpose is. Started in 2014, it was called
Royal Crew Music. It changed names to Royal Crew News in December 2018,

20



around the time that the other Sudan Pages were created. It seems to have
originally existed to promote the work of a musician, but switched to posting
news similar to the other Pages in the cluster. It shared extensive content from
Radio Africa. Interestingly, the musician has spent time in Russia since at least
2015. It is possible that Prigozhin-linked entities purchased this Page, though
this seems unlikely given that it only has 5,000 followers.

Another Page that stood out as a deviation from the rest was "Sudan is
Perfect" (translated), which posted funny photos with sometimes funny and
sometimes misogynistic captions.

Figure 22: Example post from ÐAÖ
�
ß

	
à@Xñ�Ë@ ("Sudan is Perfect"). The caption

says that maybe the child had a dispute with his mother and decided to rely
on himself.

Facebook shared with us Instagram accounts that are tied to these Sudan
Pages. At least one is a Sudanese journalist affiliated with Khartoum Star
who has spent time in Russia. Another is a musician that Royal Crew News
promoted in its early days and who has also spent time in Russia. Interestingly,
both the reporter and musician have ties to Sudanese mining. The reporter’s
Facebook profile says he is a PR manager at the Ministry of Minerals, and the
musician’s Facebook profile says he is a translator at Kush for Exploration &
Production Co. Ltd., a Russian gold mining firm in Sudan.

4 Activities Targeting Central African Republic

The presence of Prigozhin-aligned companies in the Central African Republic
(CAR) is well documented, and their activities in the country appear to be
aligned with the Russian government’s broad effort to increase its power and
influence in Africa. The CAR has been a particular focus for the Russian
government. Its support for CAR President Faustin-Archange Touadéra’s
administration – which has struggled to wrest back control over parts of

21

https://carnegieendowment.org/2019/10/16/late-to-party-russia-s-return-to-africa-pub-80056
https://carnegieendowment.org/2019/10/16/late-to-party-russia-s-return-to-africa-pub-80056


the country from local warlords – has included military assistance, mineral-
extraction deals, and information operations. In May 2018, Touadéra met
with President Putin at the St. Petersburg International Economic Forum, and
in October 2019 he was one of the 43 African heads of state in Sochi for the
first-ever Russia-Africa Summit.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●● ●● ●

●● ●●●●●●●●●● ●●●● ●●●●●●●●● ●●● ●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●● ●●●●

●● ● ●●●● ●● ● ● ● ●● ● ● ● ● ●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●● ● ● ●●

● ●●● ●● ● ●●●●● ●●●● ● ●●● ● ●●●●●● ●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●●●●●●●●●●● ●●●● ● ● ●●●●● ●●● ●● ● ● ●●● ●

●●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●● ● ●● ●● ●● ● ●●●● ●● ● ● ●

Russian reporters killed

Russia announces military support

Agence de Nouvelles Béafrika (News Agency Béafrika)

Alain Fabrice Poussara Postiga

Bangui Buzz

Béafrika News

CODE 236 News

Kodóro236

La prospérité de la RCA (The Prosperity of CAR)

Le Coq de Bangui (The Rooster of Bangui)

Le fauve de Bangui (The Fawn of Bangui)

Le Rassembleur (The Gatherer)

Soutien à la Russie en RCA (Support to Russia in CAR)

Vounga Sango

2018−07 2019−01 2019−07
Date of Post

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

Central African Republic

Figure 23: Posting frequency

Alongside the Russian government’s official operations in the CAR, Prigozhin
and the Wagner Group have been in the country since 2018 pursuing their
own agenda—parts of which align with the Russian government’s, and parts
of which do not. While it is well known that the Wagner Group has provided
security in the CAR, serving as President Touadéra’s personal security detail
and protecting mining sites, it was not previously known that Prigozhin’s com-
panies have been involved in influence operations as well. In March 2019 The
Daily Beast reported on the suspicious similarities between pro-government
Facebook Pages in the CAR and the Internet Research Agency’s operations
in the United States in 2015-16, but there was no confirmed connection be-
tween these two initiatives. Facebook’s attribution of 13 Facebook Pages to
Prigozhin’s companies confirms the Daily Beast’s reporting and sheds light
on Prigozhin-linked influence operations in the CAR.

22

https://www.france24.com/en/20180713-reporters-plus-central-african-republic-way-warlords
https://www.nytimes.com/2019/03/31/world/africa/russia-military-africa.html
https://edition.cnn.com/interactive/2019/08/africa/putins-private-army-car-intl/
https://edition.cnn.com/interactive/2019/08/africa/putins-private-army-car-intl/
https://www.africaintelligence.com/lce/diplomatic-affairs/2019/08/28/moscow-hones-africa-strategy-in-bangui,108369823-art
http://en.kremlin.ru/events/president/news/57534
http://en.kremlin.ru/events/president/news/57534
https://www.washingtonpost.com/world/europe/putin-aims-to-boost-moscows-clout-with-russia-africa-summit/2019/10/23/6cc48eba-f572-11e9-b2d2-1f37c9d82dbb_story.html
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1060586X.2019.1591142
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1060586X.2019.1591142
https://www.washingtonpost.com/news/democracy-post/wp/2018/08/21/the-kremlins-mysterious-mercenaries-and-the-killing-of-russian-journalists-in-africa/
https://carnegieendowment.org/2019/07/08/putin-s-not-so-secret-mercenaries-patronage-geopolitics-and-wagner-group-pub-79442
https://www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-his-wagner-mercenaries
https://www.thedailybeast.com/yevgheny-prigozhins-russian-trolls-are-staging-a-takeover-in-the-central-african-republicwith-help-from-his-wagner-mercenaries


Figure 24: Posting information for CAR Pages

These 13 Pages can be divided roughly into five categories: "news" Pages,
devoted to political topics and current events in the CAR (7); Pages purporting
to represent a politician or CAR citizen (2); sports Pages (1); social events
Pages (2); and issue Pages (1). Below we analyze each of these groups and the
tactics they reveal. The majority of these 13 Pages did not have the consistent
publication patterns, interaction levels, or significant follower counts that
would indicate wide reach. Three Pages—two "news" Pages and one issue
Page—generated over 93% of interactions and over 70% of total posts.

Despite some thematic and stylistic differences indicating attempts to reach
different audiences, the content that these Pages produced and shared was
remarkably consistent. Nearly every Page hammered out content that extolled
Touadéra, Russia, and the Khartoum Agreement (a recent peace agreement),
and disparaged the UN and France. (There was one important exception,
which we discuss below.) A great many posts appeared across the set of Pages,
and even in cases in which a message was delivered in different words, the
same images appeared. Like other Pages we reviewed, these Pages appeared
to take content (at times paraphrased) from other sources, reuse materials
without attribution, and post the same content several times.

4.1 News Pages

Seven out of the 13 CAR Pages given to us by Facebook were "news" Pages.
Of these seven, two generated by far the most content and gained the biggest
audiences: these were "Kodóro236" and "Agence de Nouvelles Béafrika."
Because these two Pages were the most significant in this group, our analysis
focuses on them first.

23

https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/central-african-republic/277-making-central-african-republics-latest-peace-agreement-stick


Figure 25: The "Kodóro236" Facebook Page

Between October 30, 2018 and October 24, 2019, "Kodóro236" posted 593
times, received approximately 19,600 interactions (reactions, comments, and
shares), and accrued about 1,200 followers. The Page had two managers: one
in the CAR and one in Madagascar.

Figure 26: The "Agence de Nouvelles Béafrika" Facebook Page

24



The "Agence de Nouvelles Béafrika" Page had 2,262 followers as of October
24, 2019 and published 727 posts between November 2, 2018 and October
24, 2019. Like "Kodóro236," "Agence de Nouvelles Béafrika" had one Page
manager in the CAR and one in Madagascar. Both of these Pages followed the
same general line, although, like the rest of the CAR Pages, the style of their
posts varied considerably.

One of the primary themes was the benefits brought to the CAR by Russia.
These benefits were presented along a wide spectrum, including military
support:

Figure 27: A post on "Kodóro236" arguing that, while the UN has hindered
the development of the CAR Army, Russian trainers have helped turn it into
an effective fighting force.

And cultural events:

Figure 28: A post on "Kodóro236" about Miss Russia 2013’s visit to the CAR
and a beauty pageant, Miss Central African Republic, that was put on with
the help of the Russian government.

These Pages also routinely posted content lauding President Touadéra—especially
his efforts to establish peace in the country by means of the Khartoum Agree-
ment—and Russian-CAR cooperation. For example, one post celebrating the
one year "anniversary" of Russia’s return to the CAR appeared at various
times (and with various images) on several of the "news" Pages:

25



Figure 29: A post celebrating the one-year anniversary of Russia’s return to
the CAR. This post was on several of the Pages, including "Kodóro236" and
"Agence de Nouvelles Béafrika."

These posts illustrate the rather formal, bureaucratic tone that we often find
in these Pages, as if they originated at the Ministry of Foreign Affairs. However,
this was far from the only tone these Pages employed. For example, they also
occasionally turned defensive, especially when scandals threatened to derail
Russian efforts or impact the reputation of Wagner Group. In February 2019
RFI published an article reporting that the UN was investigating allegations
of torture by Russian mercenaries. In response, several of the Wagner Pages,
including "Kodóro236" and "Agence de Nouvelles Béafrika," published lengthy
rebuttals of the RFI piece:

Figure 30: Posts rejecting allegations of torture committed by Russian merce-
naries.

Likewise, when CNN published a special report on the Wagner Group’s
activities in Africa, "Agence de Nouvelles Béafrika" claimed that CNN’s jour-
nalists were "bribing CAR residents for defamatory material" and republished
the statement of Russia’s ambassador to the CAR, Vladimir Titorenko, calling
CNN’s claims "fabrications":

Figure 31: Post on "Agence de Nouvelles Béafrika" conveying Titorenko’s
rejection of CNN’s report.

26

http://www.rfi.fr/afrique/20190212-rca-enquete-onu-accusations-torture-portees-russes
https://edition.cnn.com/interactive/2019/08/africa/putins-private-army-car-intl/


Finally, these "news" Pages were not just consistently pro-Russian; they
were also hostile to France and the UN.

Figure 32: Post on "Agence de Nouvelles Béafrika" decrying France’s "strangle-
hold" and calling on the CAR government not to attend France’s "humiliating
convocation" of the CEMAC countries.

There were five other Pages in the set that also belonged to the "news"
category. These Pages published less frequently and had fewer followers, but
their content was generally very similar to that of "Kodóro236" and "Agence
de Nouvelles Béafrika." These Pages were called "Bêafrîka News," "Vounga
Sango," "Le Rassembleur," "CODE 236 ACTU," and "Le Fauve de Bangui."

One of the things that stands out about these Pages is the degree to which
their posts appear to be a grab bag of political content, by no means ideologi-
cally or stylistically consistent. The "CODE 236 ACTU" (Code 236 News) Page
provides a good example of this, posting very sporadically (only 19 times in
over a year) and switching from pro-Touadéra to pro-opposition content. In
September 27, 2018, "CODE 236 ACTU" posted a transcription of Touavéra’s
speech at the UN without commentary:

Figure 33: Post on "CODE 236 ACTU" with transcription of President
Touadéra’s speech to the UN.

After eight months of relative quiet on the page, pro-opposition posts
began appearing, including one opining that "TOUADERA doesn’t know
what to do, and besides is very badly advised, and that’s why it would be

27

https://fr.wikipedia.org/wiki/Zone_franc


good if he went away in 2021!"

Figure 34: Pro-opposition post on "CODE 236 ACTU" in support of the E
Zingo Biani movement.

These posts on "CODE 236 ACTU" were the only pro-opposition posts that
we were able to find, but they illustrate a phenomenon observed on multiple
Pages: a shift in tone and content that did not always line up with a clear
ideological program. This was something we observed in the DRC Pages as
well (see below).

4.2 Sports and Social Events Pages

In addition to the Pages purporting to be news sources, there were two Pages
in the set that appeared to be events Pages. They were called "Bangui Buzz"
and "Bangui BUZZ," with the latter appearing to be a second, abandoned
version of the former. "Bangui Buzz" was created on October 30, 2018 and has
two Page managers in the CAR and one in Madagascar. While it professed to
be an "Entertainment" website, "Bangui Buzz" began by publishing content
very similar to that of the News Pages described above. In April 2019 it
switched to posting political memes (usually anti-France and anti-UN), and in
June 2019 it ceased publishing political content for the most part, posting only
generic memes at an accelerating rate. On October 19, 2019, "Bangui Buzz"
published 19 memes, none of which received more than two reactions. Some
of these memes were political, but most were generic.

28



Figure 35: An anti-Macron post on "Bangui Buzz." "Vladimir, I’m asking you
for the last time to cancel the summit in Sochi, Africa has always been mine."

"Le Coq de Bangui" (The Bangui Rooster) was the only Page in the set that
was designated as a "Sports" Page. Indeed, aside from a few political posts
like those found on the News Pages, "Le Coq de Bangui" published mostly
sports-related content. Some of these spotlighted Russian support for athletics
in the CAR.

Figure 36: A post on "Le Coq de Bangui" highlighting "Russia day" at the
Central African Federation for Bodybuilding and Fitness.

4.3 Politician and Individual Pages

We also reviewed two Pages that purported to represent people. One, called
"La prospérité de la RCA" (Prosperity of the CAR), appeared to be set up
to support the opposition politician Anicet-Georges Dologuélé. The other
claimed to represent an artist who appears to be a real CAR citizen, whose
details we do not publish here out of privacy concerns. Neither of these Pages
showed much activity or received much engagement. The Dologuélé Page,
which was created in November 2018, had a Page manager in Madagascar,
and the citizen Page was created in April 2018.

29

https://bit.ly/31Y5Sxy


"La prospérité de la RCA" is an interesting exception in the CAR Pages.
Although it published only four posts between November 2018 and October
2019, it was clearly created with the intent of imitating an oppositional political
platform. This meant posting content that was critical of Touadéra, but it also
meant criticising the Touadéra administration’s growing connections with
Russia and its hostility towards France:

Figure 37: Post on "La prospérité de la RCA" criticizing Touadéra for turning
away from France. "As for Touadéra, he risks his country’s future in having
too much confidence in the unknowns coming from Russia."

These posts did not receive a lot of engagement, but some commenters
did take the bait. "The obstacle is not Touad and Russia," one commenter
wrote. "It’s you and France! Touad and Russia can do fine if ‘you’ [‘vous’] stop
disrupting them unnecessarily. We want to advance please!"

The citizen Page published 11 posts between April 27, 2018 and October
25, 2018. These posts, political commentary which appeared to be copied from
outside websites or reposted from elsewhere on Facebook, received almost no
engagement. We have chosen not to give any further details about this Page
to protect the individual’s privacy.

In addition, the individual behind the profile claimed to be a journalist
at Radio Lengo Songo, the radio station that is an important part of Russia’s
information operations in the CAR.

4.4 Issue Page

Another Page in the CAR set was explicitly devoted to boosting support
for Russia in the CAR. This Page was called "Soutien à la Russie en RCA"
(Support for Russia in the CAR). As its name suggests, this Page posted
content in favor of Russia’s efforts in the CAR and criticized opponents of
Touadéra. It had three Page managers in the CAR and was created on June 9,
2018. Although this Page posted 332 times between June 9, 2018 and October
24, 2019—publishing as many as eight posts per day in June, 2019—it did not
receive as much engagement as the "news" Pages we reviewed above. In all,

30

https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html
https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html


these 332 posts received 14,300 total interactions, most of which came in three
spikes, in May, August, and October 2019.

"Soutien à la Russie en RCA’"s content did not differ substantially from that
of the other Pages we reviewed. One thing that distinguished it from other
Pages was the frequency with which it published videos and commentary by
Heritier Doneng, who is connected to a pro-government group known as the
Sharks of Central Africa, which has clashed with É Zingo Biani. Doneng’s
harsh anti-opposition rhetoric exemplifies this Page, which is at times more
strident than others in the Wagner CAR set. Notably, "Soutien à la Russie en
RCA" published a 16-part diatribe against Dologuélé, the politician supported
by the "La prospérité de la RCA" Page.

Figure 38: "Chapter 15" of an anti-Dologuélé diatribe on "Soutien à la Russie
en RCA"

4.5 Takeaways

Although there was a surprising variety of content, including political orienta-
tions, and styles in the Pages targeting the CAR—especially compared with
the Libya Pages described above—the direction and shape of the influence
operation they indicate is clear. These Pages were intended to cheerlead and
build support for the many things that the Russian government was doing in
the CAR in 2018-2019. They also pretended to be organic CAR entities, and
thus indicate something (to CAR citizens) about domestic support for Russia
in the CAR. This support was supposed to cover everything from Russia’s
military support for Touadéra’s administration (and its signature achievement,
the Khartoum Agreement) to things like beauty contests and soccer tourna-
ments. There was another angle to this operation as well. Many of these Pages
went out of their way to disparage the UN and France, accusing the French in
particular of attempting to "recolonize" the CAR.

Finally, we can observe a number of discrete strategies to support these
aims. First, these Pages relied heavily on short articles that were rewritten
or paraphrased from other CAR sources. It is difficult to quantify how much
overlap there was, given that few of the posts used exactly the same wording,

31

https://cruxnow.com/church-in-africa/2019/06/27/bishops-in-central-african-republic-warn-of-cycle-of-violence-from-gangs/
https://www.dw.com/fr/scandale-du-mercure-dans-les-mines-dor-centrafricaines/a-49999132


but there is plenty of evidence that the same pieces of content were repackaged
and used on many of these Pages. These short articles rarely gave sources or
supporting evidence and bundled news and commentary. They almost never
linked to outside websites, suggesting that this operation was not set up with
a financial motivation. In all, these Pages were set up to resemble reliable
sources of news in the fragmented media environment of the CAR. Second,
many of these Pages switched from official-sounding posts to more informal
content in mid-2019. In this respect the tactics resembled those used by the
Internet Research Agency in operations targeting the US. Finally, despite the
small amount of effort put into creating content for an opposition movement,
these Pages were not primarily aimed at exacerbating divisions in CAR society.
This distinguishes it from the IRA’s well-documented operations to "sow
division" in the US. On the contrary, these Pages were set up to unite the
people of the CAR behind Touadéra’s administration and its Russian partners.

32

https://www.buzzfeednews.com/article/ryanhatesthis/mueller-report-internet-research-agency-detailed-2016
https://www.buzzfeednews.com/article/ryanhatesthis/mueller-report-internet-research-agency-detailed-2016
https://intelligence.house.gov/social-media-content/
https://intelligence.house.gov/social-media-content/


5 Activities Targeting Madagascar

Wagner Group is known to have had a physical presence in Madagascar. In
the 2018 presidential elections, they tried first to support the pro-Russia incum-
bent; after he failed to reach the run-offs, Wagner then tried to buy off several
other contenders, likely including the ultimate winner, Andry Rajoelina. The
social-media component of Prigozhin-attributed activity includes a cluster of
pro-government Malagasy news Pages, a politician Page, and a Page for a
Malagasy mining corporation.

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●●●●●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●●●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●

●●

●

●●●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●

●●●●

●

●

●

●

●●●●

●

●●●●●

●

●●●●●●

●

●●

●

●●●●●

●

●

●

●●●●●●

●

●

●

●●

●

●●●

●

●●●●●●●●●●●●●●

President inaugurated

Afrique Panorama (Africa Panorama)

Ino maresaka eto Madagasikara (What is happening in Madagascar)

KRAOMA−Kraomita Malagasy

Les echos dAntsiranana (The echoes of Antsiranana)

Les échos de Fianarantsoa (The echoes of Fianarantsoa)

Les échos de Mahajanga (The echoes of Mahajanga)

Les échos de Tana (The echoes of Tana)

Les échos de Toamasina (The echoes of Toamasina)

Les échos de Toliara (The echoes of Toliara)

Tsiory Rahanitriniaina Ofisialy

Jan Apr Jul Oct
Date of Post (2019)

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

Madagascar

33

https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/pragmatism-and-ideology-drive-kremlins-interest-in-africa
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/11/pragmatism-and-ideology-drive-kremlins-interest-in-africa
https://www.bbc.com/news/av/world-africa-47830161/did-russia-meddle-in-magadascar-s-election


Figure 39: Posting information for Madagascar Pages

5.1 News Pages

Six of the news Pages we reviewed had titles that followed a consistent naming
format: "Les échos de (city in Madagascar)." Though the titles of the Pages
were in French, the posts were in Malagasy. All of these Pages were created in
May 2018, but first posted in February 2019, just two weeks after President
Rajoelina’s inauguration. The Pages posted content that read like government
press releases, but were not strenuously anti-opposition. Interestingly, many
of the "Les échos" Pages were no longer active by October 2019.

Figure 40: The Page “Les échos de Mahajanga." Mahajanga is a city in Mada-
gascar. It last posted in August 2019.

One of the news Pages was called "Ino maresaka eto Madagasikara"

34



(What’s happening in Madagascar). The posts were similarly slightly pro-
government and posted in Malagasy. The Page, along with others, shared a
cartoon portraying Russia as a bear saving Africa from Western hyenas. The
New York Times wrote about this cartoon previously and attributed it to one
of Prigozhin’s companies. The Page has an associated Twitter account.

One of the news Pages, "Afrique Panorama," had a description claiming to
be "an online media that offers a comprehensive coverage of both Malagasy
and African news." Facebook shows six administrators in Madagascar and
one in South Africa. Like other operations by Russia-affiliated actors, it had a
standalone website, afriquepanorama.com (an English-French bilingual pan-
African news site), and an associated Twitter account. AfricaIntelligence.com
has reported that Prigozhin owns this site. The Page was created in March
2019, and the site was created in February 2019.

The website posts partisan content, such as this article (archived version)
arguing that Libya would be better off with investment from Egyptian as
opposed to German companies, and this article (archived version) from early
October criticizing a presidential candidate in Mozambique.

Figure 41: An "Afrique Panorama" post about Libya that references "the
weakness of the Government of National Accord," a theme that appears often
in the Libya Pages.

5.2 Politician Page

The candidate Page was called "Tsiory Rahanitriniaina Official" (translated
from Malagasy), and supported a parliamentary candidate by that name. The

35

https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html
https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=NCZ0YSyWVhk
https://twitter.com/MaresakaMada?fbclid=IwAR3aimfvoH_qrtk1tOiRC7B7CZo5xuKfxo7O3IrrdrPbxwP-4Gs3nScSil8
https://twitter.com/AfriquePanorama
https://www.africaintelligence.com/lce/diplomatic-affairs/2019/08/28/moscow-hones-africa-strategy-in-bangui,108369823-art
https://www.africaintelligence.com/lce/diplomatic-affairs/2019/08/28/moscow-hones-africa-strategy-in-bangui,108369823-art
https://afriquepanorama.com/2019/10/28/libye-rehabilitation-du-secteur-petrolier-en-vue/
https://web.archive.org/save/https://afriquepanorama.com/2019/10/28/libye-rehabilitation-du-secteur-petrolier-en-vue/
https://afriquepanorama.com/2019/10/02/cyclone-idai-est-un-challenge-pour-les-politiciens-mozambicains/
https://web.archive.org/save/https://afriquepanorama.com/2019/10/02/cyclone-idai-est-un-challenge-pour-les-politiciens-mozambicains/


first post, announcing his candidacy, received almost 5,000 likes. This Page
was created in March 2019 and posted in Malagasy until the parliamentary
elections in May, when Rahanitriniaina lost. These posts were bolstering the
candidacy of Rahanitriniaina. The Page recommenced posting – this time
general Malagasy news stories in French — in July 2019. These posts could be
considered pro-government, but not transparently so. The posts were often
copied and pasted from local news articles, with the bottom of the post noting
the source. The candidate posts received hundreds to thousands of likes,
while the French news posts received about 20 likes. It is unclear whether
this Page was part of a Russia-aligned strategy, or if perhaps an individual
connected to a local social media operation managing some of the other Pages
also managed this Page.

Figure 42: The "Tsiory Rahanitriniaina Ofisialy" Page. The Page last posted in
September 2019.

5.3 Mining Page

Facebook also shared a Page called "KRAOMA-Kraomita Malagasy." This is
a Madagascar state-owned mining company that entered into a controver-
sial agreement with a Russian company called Ferrum Mining, with ties to
Prigozhin. This Page had just one follower, never posted, and was created
in July 2019. An older KRAOMA-Kraomita Malagasy Page exists with the
same profile photo. This Page was created in 2016, and has a few thousand
followers.

36

http://www.hcc.gov.mg/wp-content/RecapL/district.pdf
https://www.proekt.media/investigation/evgeny-prigozhin-africa/
https://www.proekt.media/investigation/evgeny-prigozhin-africa/
https://www.facebook.com/kraomita/


Figure 43: The "KRAOMA-Kraomita Malagasy" Page

5.4 Takeaways

This network included a number of Pages set up to resemble reliable local
news sources and influence Malagasy public opinion in a pro-government
direction. In this respect the Pages are aligned with Russian foreign policy,
which has been supportive of President Rajoelina’s administration. There
was some diversity in the approaches of these "news" Pages; the "échos"
Pages, for instance, were measured in their support for the government and
their criticism of the opposition, while "Afrique Panorama" adopted a much
more partisan tone. The relationship between this larger operation targeting
Malagasy public opinion and the other Pages provided by Facebook, such as
the candidate and company Pages, is unclear.

37



6 Activities Targeting Mozambique

On October 15, 2019 Mozambique held presidential and parliamentary elec-
tions. The ruling party, Frelimo, won both by a landslide, with President Filipe
Nyusi winning reelection. Frelimo also secured a majority in all provincial
legislatures. The election was characterized by electoral violence and fraud,
and the government refused to register thousands of election observers.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

● ●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●

elections

Informando Cabo Delgado (Informing Cabo Delgado)

Moçambique Pátria Inspiradora (Mozambique Inspiring Homeland)

O Tindzaveiro de Moz

Onda da Frelimo (Wave of Frelimo)

Sep 23 Sep 30 Oct 07 Oct 14
Date of Post (2019)

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

Mozambique

Figure 44: Posting frequency

Some of Russia’s election meddling in Mozambique is known; the Inter-
national Anticrisis Center discussed above released polling data – which is
illegal in Mozambique – of unclear provenance suggesting Frelimo would win.
We reviewed four Mozambique Facebook Pages and discuss the previously
unknown role Prigozhin-linked entities played on social media in September
and October 2019.

38

https://www.washingtonpost.com/politics/2019/10/23/mozambiques-elections-saw-violence-vote-rigging-landslide-victory-frelimo-party/
https://clubofmozambique.com/news/mozambique-elections-russians-help-frelimo-backers-to-break-the-law-cip-eleicoes-144220/


Figure 45: Posting information for Mozambique Pages

All four Pages were created on September 23, 2019, and often posted
identical content. In the weeks leading up to the election they emphasized the
government’s success in fighting an Islamist insurgency in the province Cabo
Delgago and highlighted government service provision. Some Pages were
more explicit in their support for the ruling party. For example, a "Moçambique
Pátria Inspiradora" post said: "We support Frelimo and Nyusi, it’s our choice!"
(translated). "Onda da Frelimo" (Wave of Frelimo) posted photos of Nyusi
rallies. The Page "Informando Cabo Delgado" emphasized stories about the
insurgency. There were negative stories about Renamo, the opposition party,
as well as, for example, one claiming Renamo supporters had been arrested for
attacking vehicles. After the election, the Pages highlighted positive aspects of
election observation reports. All Pages had at least some degree of suspicious
engagement, with each Page receiving at least 1,200 likes on their first similarly
generic post welcoming users to the Page.

39



Figure 46: "Onda da Frelimo" Page

On October 9 one Page, "Moçambique Pátria Inspiradora," shared an un-
true story claiming that the opposition Renamo party had signed an agreement
with China allowing nuclear waste to be disposed of in Mozambique. The
post received 2,200 likes, 71 comments, and 23 shares. Several Facebook users
responded skeptically to this story, with one calling it fake news.

"Onda da Frelimo" sponsored a contest asking users to send the Page
pictures of them doing good deeds. The winner would be published by the
Page – though at the time of writing that does not appear to have happened –
and receive a portrait made by "our artist." This Page also amplified findings
from the illegal poll discussed above:

We also reviewed "O Tindzaveiro de Moz," a Page that focused on sports
and culture. It was unique in that it linked out to seemingly authentic domestic
news and culture sites.

40



Figure 47: A post from "Onda da Frelimo" describing results of an illegal poll
conducted by the International Anticrisis Center.

41



7 Activities Targeting Democratic Republic of Congo

The Pages provided to the Stanford Internet Observatory by Facebook in-
cluded three Pages targeting the Democratic Republic of the Congo (DRC).
There have been indications of Russian interest in the DRC, and their heavy
involvement in the neighboring Central African Republic (see above) is well
documented.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

●●●●● ●●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●● ●●● ●●●● ●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●● ●●

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

Congo Actu (Congo News)

Les Echos RDC (The DRC Echoes)

Patriotisme Congolais (Congolese Patriotism)

May Jun Jul Aug Sep Oct
Date of Post (2019)

Fa
ce

bo
ok

 P
ag

e 
N

am
e

DRC

These operations take place against the backdrop of a fragile domestic
political situation. After contentious elections in December 2018, in which
opposition candidate Martin Fayulu and numerous observers claimed that
the vote count was manipulated, the DRC settled into an uneasy balance, in
which Félix Tshisekedi governed as president while outgoing president Joseph
Kabila’s party retained a majority in the National Assembly, leading observers
to speculate that he would continue to rule behind the scenes. Russia played a
significant role in establishing this political balance, having made it clear that
they would oppose any further investigation into allegations of fraud recount
attempts and effectively confirming Tshisekedi as President. Russia’s ties with
Tshisekedi and Kabila and its interest in Congo’s abundant natural resources
mean that is has a clear stake in this political process.

42

https://tass.com/politics/936845
https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/democratic-republic-congo/need-international-unity-dr-congo-awaits-electoral-results
https://www.crisisgroup.org/africa/central-africa/democratic-republic-congo/need-international-unity-dr-congo-awaits-electoral-results
https://www.nytimes.com/2019/01/11/opinion/congo-election.html
https://www.theguardian.com/world/2019/jan/20/drc-opposition-leader-martin-fayulu-civil-disobedience-election-appeal-rejected
https://www.ft.com/content/2587564c-22fd-11e9-b329-c7e6ceb5ffdf
https://www.france24.com/en/20190111-russia-china-push-un-stay-out-dr-congo-poll-dispute
https://worldview.stratfor.com/article/russia-congo-why-moscow-backing-results-flawed-election-kabila-tshisekedi-fayulu-vote


Figure 48: Posting information for DRC Pages

The Pages provided by Facebook are not in clear alignment with this
position. We analyze these Pages below, but, in contrast to the other countries
covered in this report, it is difficult to draw firm conclusions about what they
indicate about the Prigozhin-linked operations in the DRC.

Two of the Pages, "Congo Actu" and "Patriotisme Congolais," were created
one day apart in August 2019 and have clear commonalities. The other Page,
"Les Echos RDC," was created earlier and differs in some significant ways.
Our analysis begins with the first two before turning to "Les Echos RDC."

"Congo Actu" (Congo News) was created on August 17, 2019 and has one
Page manager in Madagascar. Since then, the Page has published 123 posts
and received 94,400 interactions.

43



Figure 49: "Congo Actu" Facebook Page

"Congo Actu" posted primarily neutral content and for the most part did
not exhibit the hyper-partisan tendencies associated with the other influence
operations covered in this report.

Figure 50: Neutral Fayulu post on "Congo Actu."

44



Figure 51: Neutral Tshisekedi post on "Congo Actu."

There was one exception to this neutrality, however. Joseph Kabila rou-
tinely came in for criticism on "Congo Actu" and was derided as a "puppet-
master" of sorts—the individual behind the scenes who was responsible for
the country’s problems.

Figure 52: Anti-Kabila post on "Congo Actu." "Kabila wants to abuse every-
one’s credulity," it reads.

"Congo Actu" shares this anti-Kabila slant with the other Pages targeting
the DRC, which are described below.

The Page had engagement statistics suggesting inauthentic behavior. Its
first post, for instance, received 1,183 reactions—despite the fact that, at its
peak, the Page had only 716 followers. The majority of the Page’s 94,400
interactions came during its first two weeks:

45



Figure 53: Timeline of engagement for the "Congo Actu" Page. Source: Crowd-
Tangle.

Another Page in the set was called "Patriotisme Congolais" (Congolese
Patriotism). This Page, which was created on August 16, 2019, had one Page
manager in Madagascar. At time of writing, it had published 157 posts,
received over 150,000 interactions, and gained 2,427 followers.

Figure 54: The "Patriotisme Congolais" Page

At first, "Patriotisme Congolais" published general content about the DRC’s
culture, natural beauty, and economy. These posts resembled those produced
by national offices of tourism. With time, however, the Page shifted to anti-
Kabila content, such as this post condemning Kabila for not providing free

46



education in the country:

Figure 55: An anti-Kabila post on "Patriotisme Congolais."

Another Page in the set, called "Les Echos RDC" (Echoes DRC), had a
different approach. This Page, which was created earlier than the others, on
April 15, 2019, and had two page Managers in Madagascar, often posted the
kind of colloquial, meme-like content seen on some CAR Pages (see above)
before switching, in September 2019, to more neutral content, similar to that
found on "Congo Actu." Notably, the Page had a pronounced anti-Tshisekedi
slant before this pivot.

47



Figure 56: "Les Echos RDC" Page

This Page posted 127 times between April 15, 2019 and October 24, 2019,
had 5,533 followers, and received 82,900 interactions. Most of these interac-
tions occurred in a large spike immediately after the Page’s creation:

Figure 57: Engagement statistics for "Les Echos RDC". Source: CrowdTangle.

48



The Les Echos RDC Page was notable for its initial hostility to Tshisekedi.
Some of these early posts were mocking:

Figure 58: Anti-Tshisekedi post on "Les Echos RDC"

While others featured apparently original cartoons deriding Tshisekedi
and Kabila:

Figure 59: Cartoon from "Les Echos RDC." "You mean the President actually
has to do work?" Tshisekedi is pictured saying on the right.

49



There were also a large number of anti-American posts, along with posts
criticizing Tshisekedi for pursuing closer ties with the US.

In September, Les Echos RDC began posting content that was favorable to
Tshisekedi:

Figure 60: "Les Echos RDC" post with content favorable to Tshisekedi.

This change came approximately one month after the Congo Actu and
Patriotisme Congolais Pages were created.

7.1 Takeaways

Because of the inconsistency in content and tone we observe in these Pages, it
is difficult to draw conclusions about the goals their creators might have had
in mind. These Pages are at times critical of Tshisekedi and Kabila, but they
are not distinctly in favor of their main opponents, Fayulu and Moïse Katumbi.
Nor do these Pages show consistent positions vis-á-vis Russia, the US, or the
UN. Across the three Pages, there were only two posts that mentioned Russia.
Both were published on October 23, 2019, and shared the same Russian-made
cartoon about Russia’s benevolent intentions in Africa that also appeared on
the Madagascar Page "Ino maresaka eto Madagasikara":

50

https://www.reuters.com/article/us-usa-congorepublic-tshisekedi/pompeo-pledges-support-for-congos-tshisekedi-change-agenda-in-first-meeting-idUSKCN1RG009
https://www.newyorker.com/news/dispatch/a-top-leader-of-the-democratic-republic-of-the-congos-political-opposition-returns


Figure 61: The Russian-made animated film for children was posted on two of
the three DRC Pages.

Even here, however, we do not observe consistency, as "Congo Actu" did
not post the video.

In general, it does not seem that these Pages were set up as part of a
Russian government-aligned operation, given their frequently changing tone.
However, it is difficult to say even this with certainty. There is a great deal
of political infighting in the DRC, and perhaps the most likely explanation is
that these Pages were created to boost and criticize different individuals as the
political winds shifted. Further investigation into these Pages might reveal
more about what they were intended to accomplish.

7.2 General Pages

Facebook also shared with us the Page for "AFRIC - Association for Free
Research and International Cooperation," a Page that says it "is a community
of independent researchers, experts and activists." Existing reporting ties this
organization to Russia, and shows that AFRIC was involved in elections in
South Africa, Madagascar, DRC, and Zimbabwe. The inclusion of AFRIC in
the set of Pages Facebook shared suggests that the Page has the same upstream
actor – likely Prigozhin – as the other Pages. The model of creating a fake or
malign think tank is reflective of both Internet Research Agency and GRU
information operations.

Interestingly, the "Kodóro236" Page (CAR) shared an AFRIC survey (live,
archived) seemingly seeking public opinion on the Khartoum Agreement,
but transparently attempting to persuade. The survey included the leading
question "Do you know that pivotal peace negotiations in the Central African
Republic between the Government and politico-military groups are under
way in Khartoum?" (translated), along with "If there is no peace, there will be
many casualties among the population. Does the Central African Republic
need new victims and a new war?"

51

http://afric.online
http://afric.online
https://www.theguardian.com/world/2019/may/08/documents-suggest-russian-plan-to-sway-south-africa-election
https://www.proekt.media/investigation/russia-african-elections/
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSei8MQDB8G205IFY9XNhqD-3SIcuk1ieKuKMKx1bXcvQ10jIQ/viewform?fbclid=IwAR0GlWdrxmOzLwdzntic0-kOM0vKngShPH7-2Dto4ZOrwzCmEaB9U0gyvco
https://web.archive.org/web/20191025183353/https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSei8MQDB8G205IFY9XNhqD-3SIcuk1ieKuKMKx1bXcvQ10jIQ/viewform?fbclid=IwAR0GlWdrxmOzLwdzntic0-kOM0vKngShPH7-2Dto4ZOrwzCmEaB9U0gyvco


Figure 62: Excerpt from the AFRIC survey

We reviewed four other Pages that were general geopolitical news Pages,
some with an African focus. These Pages began posting around June 2019,
and most were actively posting in October. Three of these Pages posted almost
identical content, with one Page posting in French ("Géopolitique inédite"),
another in English ("Entertaining Geopolitics"), and the third in Russian ("En-
tertaining Geopolitics," translated from Russian). These Pages linked out to
iaccenters.com, a pseudo-International Crisis Group-type organization that
some observers suggest is a front for Wagner employees in Africa. A typical
post from these Pages would have four global news headlines.

Last, we reviewed facebook.com/africanists, with the title "African Stud-
ies" (translated from Russian). This Page posted general news and popular
interest stories on Africa; its About page translates as all "All about the Black
Continent." It has an associated Telegram account.

52

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSei8MQDB8G205IFY9XNhqD-3SIcuk1ieKuKMKx1bXcvQ10jIQ/viewform
http://t.me/africanists


Figure 63: "African Studies" Page.

8 Conclusion

With the help of the Facebook Threat Intel team, the Stanford Internet Obser-
vatory identified and analyzed a large network of Facebook Pages that were
engaged in a broad, long-term influence operation targeting African countries.
This network spanned 73 Pages and six countries: Libya, Sudan, the Central
African Republic, Madagascar, Mozambique, and the Democratic Republic of
the Congo. In total these Pages posted more than 48,800 times, received more
than 9.7 million interactions on these posts, and were liked by over 1.7 million
accounts. More information about engagement is necessary to determine how
many people these Pages reached, but it is likely that this number reaches into
the many millions.

Facebook has attributed this network of Pages to companies tied to Yevgeny
Prigozhin, the Russian oligarch who funded the Internet Research Agency.
This attribution aligns with analysis done by the Stanford Internet Observatory,
which, based on information provided by the Dossier Center, tied a cluster of
Libya-oriented Pages to Prigozhin’s Wagner Group. Subsequent Page data
provided by Facebook allowed us to expand our investigation of this network
to five more countries and 63 more Pages.

These Pages produced almost universally positive coverage of Russia’s
activities in these countries and disparaged the UN, France, Turkey, Qatar, and
the Libyan Government of National Accord, most often while purporting to
be local news sources. In other cases, they purported to represent individual
politicians or opposition groups, in addition to non-political Pages, such as
athletics- or culture-related entities. They also embraced a variety of tactics,
from lengthy news-related posts, often copied or paraphrased from other Face-
book Pages, to the kinds of virality-aspiring memes associated with the IRA.
And they took advantage of context-relevant social media, such as WhatsApp
and Telegram to reach and expand their audiences.

Considered as a whole, these clusters of Pages were intended to foster

53



unity around Russia-aligned actors and politicians. This distinguishes it from
the IRA’s operations in the US, which involved creating diametrically op-
posed groups and encouraging them to clash. There were some exceptions to
this—these Pages were not completely ideologically uniform—but the major-
ity of content they produced was pointed in this direction. In order for this
operation to be effective, these Pages had to appear to be authentic sources
of information. There is evidence that the Page creators used local content
creators possibly to lend the Pages authenticity and to make their inauthentic
nature harder to detect. This is another significant difference from the IRA
operation, which was run out of St. Petersburg. In this respect, this opera-
tion was not only a glimpse into what Prigozhin and his companies are doing
in Africa but a hint as to what shapes these operations might take in the future.

Acknowledgements

We would like to thank the Dossier Center for sharing a document with us
and the Facebook Threat Intel team for collaborating on our investigation.

The Stanford Internet Observatory is a cross-disciplinary program of research, teach-
ing and policy engagement for the study of abuse in current information technologies,
with a focus on social media. The Observatory was created to learn about the abuse of
the internet in real time, and to translate our research discoveries into training and
policy innovations for the public good.

9 Appendix: Links to Archived Pages

Libya:
archived version of Libya News Network
archived version of Fezzan News Network
archived version of Tripoli News Network
archived version of Falcons of the Conqueror
archived version of Libya First
archived version of Libya Gaddafi
archived version of Cyrenaica News Network
archived version of Libyan National People
archived version of Libya Libya
archived version of Voice of Libya
archived version of Knights of Libya

Sudan:
archived version of Radio Africa
archived version of Star of Khartoum
archived version of SUDAN DAILY
archived version of Sudan Daily
archived version of Radio Africa-political in sudan
archived version of Echo of the Nile
archived version of Darfur Urgent
archived version of Mahdi does not Agree

54

http://archive.today/2019.10.14-174002/https://www.facebook.com/libyanewsnetwork/
http://archive.today/2019.10.09-000840/https://www.facebook.com/fazannetwork/
https://bit.ly/2Jwpt1N
http://archive.is/oK5ZE
http://archive.is/xjOKg
http://archive.is/TC5wd
https://bit.ly/34edIoA
http://archive.is/FuRy5
http://archive.is/8oEN9
http://archive.is/V5t4J
http://archive.is/fTiCP
http://archive.is/JsPBS
http://archive.is/M11vW
http://archive.is/LZmvf
http://archive.is/MTxIj
http://archive.is/hrr6M
http://archive.is/2xsSI
http://archive.is/kzq8R
http://archive.is/6WbAt


archived version of Sudan is Complete
archived version of Military News
archived version of Soverign Council News
archived version of Sudan with Other Eyes
archived version of Khartoum Star
archived version of Radio Africa-social live
archived version of Royal Crew news
archived version of My News Network
archived version of Radio Africa-politics
archived version of Radio Africa-sport
archived version of Sudanese Liberal Party
archived version of Radio Africa-Sudan
archived version of Federal Movement Party

Central African Republic:
archived version of Agence de NouvellesBéafrika
archived version of Kodóro236
archived version of Bangui Buzz
archived version of Soutien à la Russie en RCA
archived version of Le Coq de Bangui
archived version of Le Rassembleur
archived version of CODE 236 News
archived version of Le fauve de Bangui
archived version of Vounga Sango
archived version of Béafrika News
archived version of La prospérité de la RCA

Madagascar:
archived version of Afrique Panorama
archived version of Les échos de Mahajanga
archived version of Ino maresaka eto Madagasikara
archived version of Les échos de Tana
archived version of Les échos de Toamasina
archived version of Les échos de Fianarantsoa
archived version of Les échos de Toliara
archived version of Tsiory Rahanitriniaina Ofisialy
archived version of KRAOMA-Kraomita Malagasy

Mozambique:
archived version of O Tindzaveiro de Moz
archived version of Informando Cabo Delgado
archived version of Onda da Frelimo
archived version of Moçambique Pátria Inspiradora

Democratic Republic of Congo:
archived version of Patriotisme Congolais
archived version of Les Echos RDC
archived version of Congo Actu

55

http://archive.is/sm6tX
http://archive.is/zL9rh
http://archive.is/FpybG
http://archive.is/3WGl1
http://archive.is/rqRlJ
http://archive.is/Y6KMh
http://archive.is/UcaNa
http://archive.is/VnjBu
http://archive.is/uRzsa
http://archive.is/uHkbr
http://archive.is/31kLo
http://archive.is/xfCxU
http://archive.is/w5nhb
http://archive.is/K5PAe
http://archive.is/krSlw
http://archive.is/s15QZ
http://archive.is/QGOzu
http://archive.is/yXznH
http://archive.is/bzOgs
http://archive.today/2019.10.25-225331/https://www.facebook.com/Code236Actu
http://archive.today/2019.10.20-035725/https://www.facebook.com/Le-fauve-de-Bangui-877806902578445/
http://archive.today/2019.10.25-225743/https://www.facebook.com/Vounga-Sango-654992708182895/
https://bit.ly/2JzRCF3
https://bit.ly/2qWeuYX
http://archive.is/SScDm
http://archive.is/bOl6z
http://archive.is/BNrBw
http://archive.is/M2FNZ
http://archive.is/QlFJZ
http://archive.is/rshgY
http://archive.is/j9Eb7
http://archive.is/Hs6JY
http://archive.is/OSr9m
http://archive.is/LFapR
http://archive.is/hRbXJ
http://archive.is/rxR8k
http://archive.is/lhAV7
http://archive.today/2019.10.25-230909/https://www.facebook.com/Congolaispatriote
http://archive.today/2019.10.25-231112/https://www.facebook.com/echosRDC
http://archive.today/2019.10.20-025518/https://www.facebook.com/RDCActu

	Executive Summary
	Activities Targeting Libya
	Activities Targeting Sudan
	Activities Targeting Central African Republic
	Activities Targeting Madagascar
	Activities Targeting Mozambique
	Activities Targeting Democratic Republic of Congo
	Conclusion
	Appendix: Links to Archived Pages

